VISITA GUIADA PEL COMISSARI CARLES GUERRA A L’EXPOSICIÓ DE GONZALO ELVIRA “Assaig S. T. 1909-1919″
Divendres 30 de gener

Divendres 30 de gener
Vilafranca del Penedès
Galeria Siscart, C/ de la Font, 44
6 de la tarda

GONZALO ELVIRA

Assaig S. T. 1909-1919.

Assaig ST 1909-1919 és un projecte que pren les Setmanes tràgiques de Barcelona (1909) i la de Buenos Aires (1919) com a punt de partida, buscant les connexions en una mena de procés rizomàtic entre aquests successos dolorosos.

Totes dues setmanes, encara que ocorregudes amb deu anys de diferència, tenen molts punts de trobada tot i que els detonants a les dues ciutats fossin diferents.

La de Barcelona transcorre durant el govern de Maura, desencadenada pel reclutament de tropes per a la guerra del Marroc, més coneguda com a guerra del Riff. A Buenos aires aquests fets ocorren durant el govern d’Hipólito Yrigoyen i comença amb una vaga en els tallers metal·lúrgics Vassena on els obrers demanaven la reducció de jornada de 11 a 8 hores.

La lluita de classes, les millores de les condicions laborals, l’educació i la religió estaven en pugna en els convulsos començaments del segle XX.

La Revolució Russa, les figures de Trotski, Bela Khun, Kautski, Lenin i, entre d’altres, Rosa Luxemburg i Karl Liebneckt, dos dirigents socialistes són assassinats coincidint amb la setmana tràgica de Buenos Aires.

Una altra dada important de la connexió entre els dos llocs és la presència d’Alejandro Lerroux a Buenos Aires quan esclata la setmana de Barcelona. Lerroux portava un parell d’anys residint a l’Argentina.

Alejandro Merletti un italià que va emigrar a l’Argentina, on es va formar com a fotògraf, després va emigrar a Barcelona i va ser el que treu les úniques fotos del judici a Ferrer i Guàrdia introduint la seva càmera a la jaqueta.

També cal destacar la presència de Marcel Duchamp a Buenos Aires durant aquests dies.

A Barcelona durant la setmana de juliol de 1909 moren 109 persones, hi ha moltíssim ferits i innombrables danys materials. Van ser afusellats cinc persones entre elles el pedagog Ferrer i Guàrdia.

A Buenos Aires durant la setmana de gener de 1919 moren 700 persones, hi ha més de 2500 ferits, molts d’ells nens.

La tècnica escollida per a aquest projecte és paper i tela perforats amb agulla i martell que permet traslladar en aquest procés dolorós gravar-inscriure aquestes imatges en la psique com si aquesta fos una pissarra. El projecte també consta de pintures i instal·lació.

Del 20 desembre 2014 a 30 gener 2015.

Carles Guerra (Amposta, 1965) és artista, crític d’art i comissari independent. 
Ha estat Director de la Virreina Centre de la Imatge (2009-2011) i Conservador en Cap al Museu d’Art Contemporani de Barcelona MACBA (2011-2013). La seva carrera professional s’ha desenvolupat en l’àmbit del comissariat d’exposicions, la crítica d’art i la producció visual. Viu a Barcelona. La seva obra i les seves recerques investiguen els aspectes dialògics de la cultura visual. És professor d’Estructures Socials i Tèndencies Culturals a la Universitat Pompeu Fabra i ha estat membre del Greenroom Project dedicat a l’analisi de les pràctiques documentals contemporànies al Center for Curatorial Studies de Bard College, Nova York.


Be Sociable, Share!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>