m. | folkl. | |
Ball que forma part del seguici festiu, en el qual els balladors trenen unes cintes a l’entorn d’un pal que aguanta un dels balladors anomenat ↑estaquirot.
Durant molts anys, la colla que representava aquest ball a Vilafranca eren gitanos de raça i, primer, el paper femení el feien homes disfressats de dona.
D’aquest ball en altres llocs se n’ha dit ball de cintes.
INFORMACIÓ LÈXICA:
Aguiló Dicc. BALL DE GITANES. Un ball popular a Catalunya.
DCVB: Una de les parts del ball de gitanes: dos cercles concèntrics (un de gitanos i l'altre de gitanes) roden en direcció contrària entorn d'un pal del qual surten unes cintes que cada ballador i balladora porten en la mà, i que es van teixint damunt el pal, donant a la part superior d'aquest l'aspecte d'un cordó gruixut teixit; d'això en diuen fer cordó.
Massanell 30 d’Agost, p 91: «Mitja dotzena de cintes | clavades al cap d’un pal | i tres parelles i mitja | de gitanos (deixo a part | els dos galerons) componen | essencialment el ball.»
Vilà, Sitges festa major, p 58: «Gitana. Cadascuna de les dones que interpreten el paper corresponents en la facècia del ball de gitanes. Abans, però, les gitanes eren representades per homes disfressats de dones.»
Bofarull Costums que es perden, p 161: «...com les Gitanes, que, agafades cada una del cap d’un fil, procedent d’un pal clavat al mig del rotllo, arribaven a fabricar un cordó de diferents colors, i altres per l’estil, alguna vegada em sembla que duien violí i flautí. “Prim, prim | filen les dones, | prim, prim | filen lo fil”.»
Carbonell Rovira Humor Vilanova: «... treballo a la fàbrica Pirelli... fabricant flexible o cordó elèctric... El coure... es recobreix de fil de cotó i després goma, i altra vegada cotó trenat, fent la combinació... del ball de les gitanes, a màquina.»
Grases Hores joventut, p 313: «Llarg com el pal de les gitanes».
Miralles Eloi Ball gitanes, p 405: «per allò que han estat més coneguts els gitanos a les nostres contrades és pel fet d’haver ballat durant més de cent anys el nostre ancestral Ball de les Gitanes.»
Vidal Valenciano G. Festa Major Vilafranca, p 13: «Pastorets, Cercolets, Gitanas, Àliga, Cotonines, i demés dances de quitxalleta, qui no demanava l’hort pretenia la vinya».
Estalella, Auca Festa major. «Hi haurà caps grossos pels nanos | i gitanes pels gitanos.»
Terminologia
Cordó: Vilà, Sitges festa major, p 33: «Cordó. El trenar les cintes com un cordó o sia voltant-les apretat, fent el ball de Gitanes.»
Estaquirot: Bosch Planas, Festa major vilafranquina: 84 «es mostra cada any al tombant de l’estaquirot que aguanta el pal del seu ball»; Bové Penedès Folklore, p 46: «Ball de gitanes... es compon d’onze de colla... i l’estaquirot que és qui porta el pal»; 47 «formant-se llavor en rodona quedant l’estaquirot al mig»; Vilà, Sitges festa major, 47: «Estaquirot. Se’n diu de l’home que aguanta el pal, en el qual es trenen les cintes, en el ball de Gitanes».
Galeró: Bové Penedès Folklore, p 46: «Ball de gitanes... es compon d’onze de colla; ... dos galerons...»; 48 «Durant aquest moviment els dos galerons van ballant de un a un amb els de la collals galerons van seguint a fora de la rodona».
Gitano gros: Vilà Sitges festa major, p 59: «gitano gros. El cap de colla o capità que mana i dirigeix la colla del ball de les Gitanes. Diu la seva part de versos i gambeja sense tenir pròpiament cap coreografia marcada.»
Pal de les gitanes: Vilà Sitges festa major, p 93: «Pal de les gitanes. El pal de 2 m. i escreix que subjecta l’estaquirot per trenar-hi les cintes que porten les gitanes.»
Trenar: Vilà, Sitges festa major, p 121: «Trenar. L’acció de creuar les cintes fent-ne un dibuix, en els balls de gitanes i cintes.»]
Treneta: Vilà, Sitges festa major, p 121: «Treneta. En el ball de gitanes se’n diu treneta al cordó que queda fet en un dels moments del creuat de les cintes al pal.»