v. tr. | agric, viric. | |
1. agric. Remoure la terra amb l'aixada, el càvec o altra eina similar.
2. vitic. Cavar a basseta: fer una ↑basseta al voltant del cep.
3. vitic. Cavar a salt de garsa, Cavar només el rotllo del cep, sense fer-hi ni basseta, ni llom.
4. vitic. Cavar de lleona. Cavada que es fa a l’estiu.
5. vitic. Cavar de pla. Cavar la vinya sense fer clot al voltant dels ceps.
Giralt Vocabulario viña, p 35: CAVAR A BASSETA. Cavar formando un hoyo circular alrededor de la cepa.
Giralt Vocabulario viña, p 35: CAVAR DE PLA. Labor uniforme a lo largo del lomo de la hilera de cepas.
Riba Preu vi , p 99: «cavar deixant el cep cavat de pla».
Sadurní Vocab. vinyater: CAVAR A SALT DE GARSA. Cavar només el rotllo del cep, sense fer-hi ni basseta, ni llom (Font-rubi).
Riba Preu vi , p 84: «Després de la tercera llaurada, s’acostuma cavar a basseta...».
Sadurní Vocab. vinyater: CAVADES. Maneres diverses de cavar la vinya: de bassata a l’hivern...
Sadurní Vocab. vinyater. CAVADES. Maneres diverses de cavar la vinya: ... i, a l’estiu, de lleona.
Sadurní Vocab. vinyater. CAVADES. Maneres diverses de cavar la vinya: ... de pla i llom a la primavera...
DCVB. CAVAR v. tr.: || 1. Remoure la terra amb l'aixada, el càvec o altra eina similar. [...] || 2. Extreure matèria de la terra, d'una roca o d'altra cosa, fent-hi un clot o depressió. [...] || 3. Obrir (un clot, un vall, etc.) en la terra o en la pedra extraient-ne matèria a força de cops.
DIEC. CAVAR 1 v. tr. Treballar amb l’aixada, el càvec o altra eina similar. Cavar la terra per girar-la, treure’n l’herba. Cavar un camp. Cavar la vinya. Cavar la llavor. 2 1 v. tr. Obrir (a la pedra, en una roca, etc.), generalment a cops de pic, un clot, un vall, etc. 2 2 v. tr. Fer (en una peça) la cavitat necessària perquè pugui ésser aplicada a algun lloc convex. 2 3 v. tr. Obrir a terra (un clot, un vall, un fossat, etc.). 3 1 v. tr. Treballar durament (en una cosa). 3 2 v. intr. Cavil·lar. No cavis més que no en trauràs l’entrellat.