m. | indust. paper. | |
Màquina usada en indústries diverses per a enfeltrar teixits.
Mediona-Riudebitlles, p 9: «Alguns dels antics molins fariners i batans es van transformar en paperers.»; p 59: «reminiscències d’alguns dels antics molins i batans fariners documentats»; p 72: «Els molins drapers o batans. Els molins drapers, bataners, o nocs, son llocs on es feien tasques de engreixar i enfeltrar teixits de lli, de cànem, llana o cotó.»
DCVB. BATAN o BATÀ m. || 1. Ormeig o màquina que serveix per netejar o consolidar la tela teixida, per mitjà de la pressió de grans martells o de dos cilindres quasi tangents; cast. batán. La forma més coneguda del batà consisteix en un joc de maces de fusta muntades a un bastiment i que, mogudes per una roda d'aletes, s'alcen i baixen alternativament i a cada baixada peguen un cop a les teles o troques col·locades dins un recipient amb aigua.
DIEC. BATAN
1 1 m. Màquina per a enfeltrar teixits de llana basada en la calor, la humitat i la pressió intermitent. 1 2 batan de maces Batan en què la pressió és exercida per un parell de maces que colpegen el teixit d’una manera intermitent. 1 3 batan rotatiu Batan en què la pressió és exercida per un parell de corrons rotatius. 2 1 m. Màquina destinada a la neteja i la disgregació dels flocs de fibra, en la filatura del cotó, transformant-los en una napa o tela de batan. 2 2 m. Conjunt del cilindre de la màquina jacquard i del bastidor que el suporta. 2 3 m. Òrgan del teler que suporta les taules, sobre les quals corre la llançadora, i la pinta. 3 m. Pallissa².